Wijzigingen omtrent AEO

Wetswijziging per 1 mei 2016.

In bepaalde bedrijfsbranches komt men dagelijks in aanraking met AEO (Authorised Economic Operator). Sinds 1 mei 2016 zijn er een aantal wetswijzigingen omtrent de AEO in werking getreden, hier brengen wij u graag van op de hoogte.

Wat zijn de veranderingen?

• Een AEO-certificaat heet voortaan een AEO-vergunning.
  • Het DWU (UCC) kent een afzonderlijke vergunning voor douanevereenvoudiging (AEOC) en een afzonderlijke voor veiligheid (AEOS). U kunt ook recht hebben op beide, dan wordt een gecombineerde vergunning aan u verstrekt.
  • Het is verplicht om gebruik te maken van de self-assesment-questionnare (SAQ).
  • Eerder trad de AEO-vergunning 10 dagen na afgifte in werking, dit zijn nu 5 dagen geworden.

AEO richtlijnen

Alle richtlijnen omtrent AEO zijn terug te vinden in het speciaal hiervoor opgestelde AEO Guidelines document. Dit document bevat uitleg en voorbeelden die zowel bedrijven als de douane kunnen helpen bij het nemen van beslissingen in het kader van de AEO-procedure. Daarnaast bevat het een vragenlijst met aandachtspunten om douane en bedrijven te helpen bij de beoordeling of aan de AEO-criteria is voldaan.

Meer weten?

Bij AVAQ Groep delen wij graag onze kennis en ervaring. Is er een onderwerp waar u de volgende keer meer over wilt weten? Laat het ons weten. Zo bouwen we samen aan een veilige werkplek én een prettige sfeer.